Olyan olcsó az üzemanyag, hogy a nagy óceánjáró teherhajók inkább megkerülik Afrikát, hogy csökkentsék a költségeiket. Összesen 115 hajó spórolt úgy, hogy az Ázsiába tartó visszafele úton inkább megkerülték a Jóreménység fokát, annak ellenére, hogy odafelé még igénybe vették a Szuezi-csatornát. 112 hajó az USA keleti partvidékéről tért vissza, három hajó európai kikötőből indult.
Azzal, hogy ennyi hajó vállalta a hosszabb, de mégis olcsóbb utat, a Szuezi-csatorna üzemeltetőinek kiesése is megduplázódott.
A csatorna üzemeltetőinek továbbá az is rossz hír, hogy az elemzők szerint azok a hajók, amelyek mégis a csatornán mennek keresztül, csak azért teszik, mert köztes kikötőkben is meg kell állniuk.
De így már nem is olyan környezetszennyezők, mint egyes országok.
Arra is van magyarázat, hogy a lényegesen hosszabb út mégis hogy éri meg jobban: a teherhajózásban az elmúlt évtizedben bevezetett, hatékony hajózási technikák miatt. A slow steaming és a super slow steaming nevű megoldás a korábbi 25 csomós utazósebességet először húsz, majd 12 csomóra vette vissza, hogy a gazdaságosabb üzemanyag-felhasználással, illetve az optimálisan járatott dízelmotorokkal komoly mennyiségű pénzt spórolhassanak meg.
Elemzők ugyanakkor arra is rámutatnak, hogy az így elhúzott szállítási időkkel a mostanra kialakult szállítókapacitás-túlkínálatot is elégethetik a cégek, ami megoldás lehet az elmúlt időszakban erősen változékony szállítási tarifákra is.