A túlméretes szállítmányozás az áruszállítás egyik legösszetettebb területe. Itt nemcsak a szállítandó áru fizikai méretei jelentenek kihívást, hanem a szállítás lebonyolításához szükséges engedélyek, technikai megoldások, nemzetközi szabályozások és a logisztikai koordináció is. Különösen igaz ez a nemzetközi fuvarozás esetében, például ha egy magyar vállalkozás szeretne árut exportálni Kínába. Az alábbi cikkben részletesen bemutatjuk a túlméretes szállítmány fogalmát, szállítási lehetőségeit, a szabályozási környezetet, valamint azt, hogyan segíthet ebben a folyamatban a DTD Express szakértői csapata.
Túlméretesnek nevezzük azokat a rakományokat, amelyek túllépik a közúti, vasúti vagy tengeri szállításra vonatkozó szabványos méret- és súlyhatárokat. Ezek az áruk általában nem férnek el egy hagyományos konténerben, vagy nem szállíthatók leengedélyezett tengelyterhelésű járművekkel.
Tipikusan ide tartoznak az olyan ipari eszközök és berendezések, mint például a generátorok, ipari présgépek, szélturbinák alkatrészei, daruk, vagy mezőgazdasági gépek, amelyek meghaladják a 2,5 méteres szélességet, a 4 méteres magasságot, illetve a 40 tonnás tömeghatárt.
Ezek a paraméterek azonban nem mindenhol egyeznek – az egyes országok eltérő szabályokat alkalmaznak, így az is előfordulhat, hogy egy rakomány az egyik országban még szabványosnak számít, míg egy másikban már külön engedélyt igényel.
A túlméretes szállítmányok logisztikai kezelése jóval összetettebb, mint a hagyományos fuvarozás. Minden egyes útvonal, eszköz, és adminisztratív lépés külön figyelmet igényel.
Először is, a szállításhoz használt járművek vagy szállítóeszközök speciális kialakítást igényelnek – például mélyágyas pótkocsit vagy flat rack konténert. Másodszor, az útvonalat nemcsak távolság, hanem hídterhelhetőség, útminőség, alagutak és felüljárók magassága, valamint forgalmi korlátozások alapján kell megtervezni.
Harmadrészt, minden országban külön engedélyeztetési eljárás vonatkozik a túlméretes fuvarokra. Ez magában foglalhatja a közútkezelő vagy hatóság jóváhagyását, rendőri kíséret igénylését, sőt, akár időszakos forgalomkorlátozást is.
Ezen kívül a biztosítás, vámkezelés és a rakomány szakszerű rögzítése is külön szakértelmet kíván.
A túlméretes rakományokat a szállítás módja szerint négy fő kategóriába sorolhatjuk: közúti, vasúti, tengeri és légi fuvarozás.
Ez a leggyakoribb megoldás belföldi vagy rövidebb nemzetközi szakaszokon. A közúti fuvar során speciális pótkocsikat – például mélyágyas vagy teleszkópos trélereket – alkalmaznak. A túlméretes szállítmányok gyakran csak meghatározott útvonalakon közlekedhetnek, és nem ritka, hogy ehhez rendőri vagy kísérő járművek alkalmazására is szükség van. Egyes országokban csak éjszaka vagy hétvégén engedélyezett az ilyen szállítás, másutt nappal korlátozzák a túlméretes fuvarok mozgását.
A vasúti szállítás jó alternatíva lehet nagy távolságok esetén, különösen Európa és Ázsia között. Gazdaságosabb és környezetkímélőbb, mint a közúti szállítás, viszont sok esetben átrakodásra van szükség a nyomtávkülönbségek miatt. A vasút méretkorlátozása miatt nem minden túlméretes rakomány alkalmas erre a szállítási módra, különösen akkor, ha alagutakon vagy szűk íveken keresztül kell haladnia a vonatnak.
A tengeri szállítás a túlméretes rakományok egyik legbiztonságosabb és legköltséghatékonyabb módja hosszú távon. Ilyen szállítások esetén gyakran alkalmaznak breakbulk módszert, amikor az árut nem konténerben, hanem darabonként rakodják a hajóra. Másik lehetőség a flat rack konténer, amelynek nincs oldalfala, így túlméretes áru is elhelyezhető rajta. A guruló gépek, járművek esetében a Ro-Ro (roll-on/roll-off) hajók jelentik a legjobb megoldást.
Bár a légi szállítás legdrágább opció, bizonyos helyzetekben – például sürgős ipari projektek esetén – indokolt lehet a légi szállítás. Ebben az esetben kizárólag speciális tehergépek jöhetnek szóba, mint például az Antonov vagy a Boeing 747 Cargo típusú repülők, és még ezek esetében is komoly méretbeli korlátok vannak érvényben.
Hazánkban a túlméretes fuvarok engedélyezését a Magyar Közút Nonprofit Zrt. végzi. A szállítás előtt be kell nyújtani az útvonaltervet, a szállítandó áru pontos méreteit és súlyát, illetve szükség esetén statikai vizsgálatokat is csatolni kell, különösen, ha hidak vagy felüljárók is szerepelnek az útvonalban. Ha a szállítmány meghalad bizonyos küszöbértékeket, akkor kötelező lehet a rendőrségi kíséret is. Az engedély beszerzése akár 5–15 munkanapot is igénybe vehet, ezért fontos a folyamatot időben elindítani.
Kínában a közlekedési hatóságok szigorúan ellenőrzik a túlméretes áruk mozgását. A GB1589 szabvány határozza meg a járművek és rakományok maximális méretét, tengelyterhelését és a rakomány rögzítésének szabályait. A túlméretes szállítmányok esetén kötelező a részletes műszaki dokumentáció, amely tartalmazza az áru méreteit, súlyát, csomagolási rajzait, valamint egy tanúsítványt arról, hogy a rögzítés megfelel az előírásoknak. A kikötőkbe történő beszállításhoz külön bejelentésre, előzetes időpontfoglalásra és helyszíni vizsgálatra is szükség lehet.
Egy túlméretes szállítmány tervezésekor a legfontosabb tényező a részletes előkészítés. Ennek során nemcsak a méreteket és az útvonalat kell figyelembe venni, hanem a szállítás időzítését, a lehetséges késéseket, a vámkezelési határidőket és az engedélyeztetési folyamatokat is.
Kulcsfontosságú a megbízható, helyi logisztikai partnerek bevonása, különösen akkor, ha Kínába történik az export. Egy tapasztalt partner ismeri a helyi nyelvet, szabályozást és adminisztrációs gyakorlatot, így sokkal gyorsabban és zökkenőmentesebben tudja lebonyolítani a folyamatot.
Emellett nem szabad megfeledkezni a biztosításról sem. Egy túlméretes rakomány értéke általában kiemelkedően magas, ezért érdemes nemcsak árubiztosítást, hanem kiegészítő fedezetet is kötni, amely kiterjed a rakodás, rögzítés és tárolás során keletkező károkra is.
Cégünk, a DTD Express, széleskörű tapasztalattal rendelkezik nemzetközi és bonyolult logisztikai projektekben. Ügyfeleink számára teljes körű szolgáltatást nyújtunk túlméretes szállítmányok esetén, beleértve az útvonaltervezést, engedélyeztetést, multimodális fuvarszervezést, vámkezelést, valamint a helyszíni koordinációt is.
A túlméretes szállítmányozás összetett feladat, amely jogi, logisztikai és technikai kihívásokat egyaránt magában hordoz. Különösen nemzetközi szállítás esetén, például Kína irányába, elengedhetetlen a precíz tervezés, a szabályozások pontos ismerete és a tapasztalt fuvarszervezői háttér.
A DTD Express azért van, hogy ezt a komplex folyamatot egyszerűvé, biztonságossá és költséghatékonnyá tegye ügyfelei számára.
Ha túlméretes szállítmányt tervezel, kérj ajánlatot tőlünk, és gondoskodunk a teljes folyamatról – az első tervrajztól a rakomány biztonságos célba érkezéséig.
Cikkeink tájékoztató jellegűek. Pontos információkért keressen minket elérhetőségeinken!
+36 (1) 445-4521
info@dtdexpress.hu
H-2220 Vecsés, Cargo City, 325.épület, 4.lh. 146.
H-8000 Székesfehérvár, Seregélyesi út 113.
H-2890 Tata, Csever u. 2./F.
2004 – 2025 Door To Door Express. All Rights Reserved.
Made by scaleagency